Przebudowa drogi wojewodzkiej Nr 685 na odcinku Nowosady – Hajnowka oraz drogi wojewodzkiej Nr 687 na odcinku Zwodzieckie – Nowosady
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2007-2013
NA ODCINKU NOWOSADY – HAJNÓWKA ORAZ DROGI WOJEWÓDZKIEJ NR 687 NA ODCINKU ZWODZIECKIE – NOWOSADY
Projekt „Przebudowa drogi wojewódzkiej Nr 685 na odcinku Nowosady – Hajnówka oraz drogi wojewódzkiej Nr 687 na odcinku Zwodzieckie – Nowosady”obejmuje przebudowę i rozbudowę dróg na długości 6,2 km tj.: drogi wojewódzkiej Nr 685 od przejazdu kolejowego PKP na linii Hajnówka – granica państwa do końca m. Dubiny, drogi wojewódzkiej Nr 687 od początku m. Zwodzieckie do drogi wojewódzkiej Nr 685. Podjęcie inwestycji jest konieczne i uzasadnione ze względu na niskie parametry techniczne i użytkowe istniejących dróg. Nośność obiektów i konstrukcji nawierzchni jest niewystarczająca i nie odpowiada warunkom technicznym, wymaganym dla drogi klasy „G” i „Z”. Jezdnia jest zbyt wąska, o nienormatywnych pasach ruchu, brakuje poboczy, chodników (ewentualnie są one bardzo wyeksploatowane), ścieżek rowerowych, względnie ciągów pieszo-rowerowych oraz zatok autobusowych, co w połączeniu z rosnącym natężeniem ruchu sprawia, iż poziom bezpieczeństwa z roku na rok wyraźnie obniża się. Z technicznego punktu widzenia konieczność przebudowy jest spowodowana także niedrożnością istniejącego odwodnienia, które nie zapewnia sprawnego odprowadzania wód opadowych z korpusu drogi oraz przyległego terenu. Realizacja przedsięwzięcia przyczyni się do radykalnej poprawy warunków podróży i bezpieczeństwa użytkowników dróg oraz jakości życia mieszkańców miejscowości położonych w ich sąsiedztwie. Parametry dróg zostaną dostosowane do wymagań dla klasy „G” (droga Nr 685) lub „Z” (droga Nr 687): jezdnia zostanie poszerzona do wartości maksymalnych określonych dla dróg obu klas w Rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. Nr. 43, poz. 430), wykonane zostaną pobocza gruntowe o wymaganej szerokości, skorygowane zostaną nienormatywne łuki poziome. Ponadto przebudowie poddane zostaną istniejące obiekty inżynierskie. Planowana jest również budowa kanalizacji deszczowej na odcinkach zabudowy mieszkaniowej. W ramy inwestycji wchodzą też roboty mające na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu: przebudowa skrzyżowania obu dróg wojewódzkich na małe rondo, przebudowa skrzyżowań z drogami powiatowymi i gminnymi, przebudowa i budowa nowych chodników, budowa ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych, poprawa widoczności. Realizacja przedsięwzięcia przyczyni się do radykalnej poprawy warunków podróży i bezpieczeństwa użytkowników dróg oraz jakości życia mieszkańców miejscowości położonych w ich sąsiedztwie. Parametry dróg zostaną doprowadzone do zgodności z wymaganiami dla odpowiedniej klasy drogi: szerokość jezdni zostanie dostosowana do obowiązujących przepisów (przejęto maksymalne szerokości dopuszczalne dla danej klasy technicznej). Konstrukcja nawierzchni zostanie wzmocniona i przystosowana do przenoszenie obciążeń ≥100-115 kN/oś. W miejscowościach poprawi się klimat akustyczny oraz stan powietrza atmosferycznego (redukcja emisji hałasu i spalin w porównaniu z wariantem bezinwestycyjnym). Na stan środowiska pozytywnie oddziaływać będzie również fakt prawidłowego funkcjonowania odwodnienia drogowego w wyniku projektowanej przebudowy przepustów i pogłębienia rowów przydrożnych, a przede wszystkim budowy kanalizacji deszczowej. Na odcinku objętym projektem przebudowy planuje się zatem:
- poszerzenie jezdni do 7,0 m,
- wzmocnienie nawierzchni do nośności ≥ 100-115 kN/oś przez ułożenie nowych warstw bitumicznych,
- przebudowę oraz budowę zatok autobusowych i pętli,
- przebudowę istniejących oraz budowę nowych chodników,
- przebudowę zjazdów publicznych i indywidualnych z wykonaniem na nich nawierzchni utwardzonej,
- przebudowę i zabezpieczenie urządzeń teletechnicznych,
- wycinkę kolidującego drzewostanu z uwagi na zagrożenie życia i zdrowia uczestników ruchu,
- oczyszczenie, odmulenie oraz udrożnienie istniejących rowów drogowych, a na odcinkach na których rowy zostały zasypane ich odtworzenie,
- przebudowę lub naprawę istniejących przepustów pod drogą główną,
- przebudowę przepustów drogowych pod zjazdami i drogami bocznymi,
- budowę parkingu do kontroli i ważenia pojazdów,
- wykonanie nowych elementów odwodnienia drogi.
Wszystkie planowane powyżej elementy budowy i przebudowy drogi wojewódzkiej wraz z poprawą jej geometrii mają być wykonane zgodnie z wymaganiami technicznymi dla drogi klasy „G” oraz zgodnie z norami i przepisami prawa krajowego i unijnego dotyczącymi budowy i przebudowy dróg.
- przebudowa wyżej wymienionych elementów tak, aby odpowiadały one wymaganiom technicznym stawianym drodze kategorii wojewódzkiej klasy „G” i „Z”. W szczególności dotyczy to poszerzenia, poprawy geometrii, nośności istniejącej nawierzchni jezdni (dostosowanie do przenoszenia nacisków wynoszących co najmniej 100–115 kN/oś/pas ruchu) i drogowych obiektów inżynierskich oraz prawidłowego odwodnienia drogi;
- poprawa bezpieczeństwa ruchu osiągnięta poprzez poszerzenie jezdni, poprawę równości i szorstkości nawierzchni, korektę profilu podłużnego, wykonanie nawierzchni chodników w terenie zabudowanym, budowę i przebudowę zatok autobusowych i pętli oraz wprowadzenie nowej oraz korekty istniejącej organizacji ruchu.
- skrócenie czasu podróży na przebudowanym odcinku drogi – o ok. 12%;
- skrócenie czasu podróży w przewozach pasażerskich;
- skrócenie czasu podróży w przewozach towarowych;
- wzmocnienie nawierzchni do nośności ≥ 100 kN/oś (a nawet 115 kN/oś) przez ułożenie nowych warstw bitumicznych;
- zmniejszenie ryzyka wystąpienia wypadków drogowych;
- wzrost natężenia ruchu na przedmiotowym odcinku drogi o ponad 8%;
- poprawa przejezdności na odcinku przebudowywanej drogi (projektowana szerokość pasów ruchu dla drogi kat. Z -7,0 m jest szerokością maksymalną zgodnie z (Dz.U. Nr 43 poz.430 z 1999 r. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. (Dz. U. z dnia 14 maja 1999 r.) na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 100, poz. 465, Nr 106, poz. 496 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 111, poz. 726 oraz z 1998 r. Nr 22, poz. 118 i Nr 106, poz. 668);
- znacząca poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego (pod kątem poprawy bezpieczeństwa użytkowników dróg), poprzez zastosowanie rozwiązań inżynieryjnych znacząco zwiększających bezpieczeństwo (dostosowanie parametrów drogi do wymogów i standardów UE, wykonanie nowej i korekta istniejącej organizacji ruchu, budowę nowych chodników i przebudowę istniejących, przebudowa poboczy utwardzonych, budowę i przebudowę zatok autobusowych i pętli, budowę zjazdów do posesji i pól, zastosowanie właściwego oznakowania pionowego i poziomego drogi oraz budowę urządzeń ograniczających prędkość pojazdów na terenach zabudowanych, np.: wydzielenie przejść dla pieszych;
- ograniczenie i znaczące zmniejszenie wpływu na środowisko naturalne (budowa przepustów dla zwierząt, przebudowa-udrożnienie kanalizacji deszczowej – wykonanie nowych elementów odwodnienia drogi);
- znaczące korzyści techniczne, ekonomiczne a przede wszystkim społeczne uzyskane w wyniku realizacji projektu dla całego regionu;
- wysoki poziom ekonomiczności projektu (stosunek przewidzianych do poniesienia nakładów rozumianych jako zasoby finansowe i zasoby ludzkie, do możliwych do uzyskania rezultatów).
Metryka strony