Przebudowa drogi wojewodzkiej Nr 685 na odcinku Nowosady – Hajnowka oraz drogi wojewodzkiej Nr 687 na odcinku Zwodzieckie – Nowosady

 

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2007-2013

 
Projekt Nr WND-RPPD.02.01.01-20-001/10 pn.: PRZEBUDOWA DROGI WOJEWÓDZKIEJ NR 685
NA ODCINKU NOWOSADY – HAJNÓWKA ORAZ DROGI WOJEWÓDZKIEJ NR 687 NA ODCINKU ZWODZIECKIE – NOWOSADY
 
Całkowita wartość inwestycji:                                                                 28 207 884,26 zł.
Kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego:           25 128 600,94 zł.
(Kwota dofinansowania z budżetu Samorządu Województwa Podlaskiego):           251 286,02 zł.
Beneficjent: WOJEWÓDZTWO PODLASKIE
Podmiot Reprezentujący Beneficjenta: Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku
Okres rzeczowej realizacji Projektu: 12.2010–11.2012
 
 

Projekt „Przebudowa drogi wojewódzkiej Nr 685 na odcinku Nowosady – Hajnówka oraz drogi wojewódzkiej Nr 687 na odcinku Zwodzieckie – Nowosady”obejmuje przebudowę i rozbudowę dróg na długości 6,2 km tj.: drogi wojewódzkiej Nr 685 od przejazdu kolejowego PKP na linii Hajnówka – granica państwa do końca m. Dubiny, drogi wojewódzkiej Nr 687 od początku m. Zwodzieckie do drogi wojewódzkiej Nr 685. Podjęcie inwestycji jest konieczne i uzasadnione ze względu na niskie parametry techniczne i użytkowe istniejących dróg. Nośność obiektów i konstrukcji nawierzchni jest niewystarczająca i nie odpowiada warunkom technicznym, wymaganym dla drogi klasy „G” i „Z”. Jezdnia jest zbyt wąska, o nienormatywnych pasach ruchu, brakuje poboczy, chodników (ewentualnie są one bardzo wyeksploatowane), ścieżek rowerowych, względnie ciągów pieszo-rowerowych oraz zatok autobusowych, co w połączeniu z rosnącym natężeniem ruchu sprawia, iż poziom bezpieczeństwa z roku na rok wyraźnie obniża się. Z technicznego punktu widzenia konieczność przebudowy jest spowodowana także niedrożnością istniejącego odwodnienia, które nie zapewnia sprawnego odprowadzania wód opadowych z korpusu drogi oraz przyległego terenu. Realizacja przedsięwzięcia przyczyni się do radykalnej poprawy warunków podróży i bezpieczeństwa użytkowników dróg oraz jakości życia mieszkańców miejscowości położonych w ich sąsiedztwie. Parametry dróg zostaną dostosowane do wymagań dla klasy „G” (droga Nr 685) lub „Z” (droga Nr 687): jezdnia zostanie poszerzona do wartości maksymalnych określonych dla dróg obu klas w Rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. Nr. 43, poz. 430), wykonane zostaną pobocza gruntowe o wymaganej szerokości, skorygowane zostaną nienormatywne łuki poziome. Ponadto przebudowie poddane zostaną istniejące obiekty inżynierskie. Planowana jest również budowa kanalizacji deszczowej na odcinkach zabudowy mieszkaniowej. W ramy inwestycji wchodzą też roboty mające na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu: przebudowa skrzyżowania obu dróg wojewódzkich na małe rondo, przebudowa skrzyżowań z drogami powiatowymi i gminnymi, przebudowa i budowa nowych chodników, budowa ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych, poprawa widoczności. Realizacja przedsięwzięcia przyczyni się do radykalnej poprawy warunków podróży i bezpieczeństwa użytkowników dróg oraz jakości życia mieszkańców miejscowości położonych w ich sąsiedztwie. Parametry dróg zostaną doprowadzone do zgodności z wymaganiami dla odpowiedniej klasy drogi: szerokość jezdni zostanie dostosowana do obowiązujących przepisów (przejęto maksymalne szerokości dopuszczalne dla danej klasy technicznej). Konstrukcja nawierzchni zostanie wzmocniona i przystosowana do przenoszenie obciążeń ≥100-115 kN/oś. W miejscowościach poprawi się klimat akustyczny oraz stan powietrza atmosferycznego (redukcja emisji hałasu i spalin w porównaniu z wariantem bezinwestycyjnym). Na stan środowiska pozytywnie oddziaływać będzie również fakt prawidłowego funkcjonowania odwodnienia drogowego w wyniku projektowanej przebudowy przepustów i pogłębienia rowów przydrożnych, a przede wszystkim budowy kanalizacji deszczowej. Na odcinku objętym projektem przebudowy planuje się zatem:

  • poszerzenie jezdni do 7,0 m,
  • wzmocnienie nawierzchni do nośności ≥ 100-115 kN/oś przez ułożenie nowych warstw bitumicznych,
  • przebudowę oraz budowę zatok autobusowych i pętli,
  • przebudowę istniejących oraz budowę nowych chodników,
  • przebudowę zjazdów publicznych i indywidualnych z wykonaniem na nich nawierzchni utwardzonej,
  • przebudowę i zabezpieczenie urządzeń teletechnicznych,
  • wycinkę kolidującego drzewostanu z uwagi na zagrożenie życia i zdrowia uczestników ruchu,
  • oczyszczenie, odmulenie oraz udrożnienie istniejących rowów drogowych, a na odcinkach na których rowy zostały zasypane ich odtworzenie,
  • przebudowę lub naprawę istniejących przepustów pod drogą główną,
  • przebudowę przepustów drogowych pod zjazdami i drogami bocznymi,
  • budowę parkingu do kontroli i ważenia pojazdów,
  • wykonanie nowych elementów odwodnienia drogi.

Wszystkie planowane powyżej elementy budowy i przebudowy drogi wojewódzkiej wraz z poprawą jej geometrii mają być wykonane zgodnie z wymaganiami technicznymi dla drogi klasy „G” oraz zgodnie z norami i przepisami prawa krajowego i unijnego dotyczącymi budowy i przebudowy dróg.

Efektem wykonania inwestycji będzie:
  1. przebudowa wyżej wymienionych elementów tak, aby odpowiadały one wymaganiom technicznym stawianym drodze kategorii wojewódzkiej klasy „G” i „Z”. W szczególności dotyczy to poszerzenia, poprawy geometrii, nośności istniejącej nawierzchni jezdni (dostosowanie do przenoszenia nacisków wynoszących co najmniej 100–115 kN/oś/pas ruchu) i drogowych obiektów inżynierskich oraz prawidłowego odwodnienia drogi;
  2. poprawa bezpieczeństwa ruchu osiągnięta poprzez poszerzenie jezdni, poprawę równości i szorstkości nawierzchni, korektę profilu podłużnego, wykonanie nawierzchni chodników w terenie zabudowanym, budowę i przebudowę zatok autobusowych i pętli oraz wprowadzenie nowej oraz korekty istniejącej organizacji ruchu.
Efektami bezpośrednimi realizacji projektu będą również:
  • skrócenie czasu podróży na przebudowanym odcinku drogi – o ok. 12%;
  • skrócenie czasu podróży w przewozach pasażerskich;
  • skrócenie czasu podróży w przewozach towarowych;
  • wzmocnienie nawierzchni do nośności ≥ 100 kN/oś (a nawet 115 kN/oś) przez ułożenie nowych warstw bitumicznych;
  • zmniejszenie ryzyka wystąpienia wypadków drogowych;
  • wzrost natężenia ruchu na przedmiotowym odcinku drogi o ponad 8%;
  • poprawa przejezdności na odcinku przebudowywanej drogi (projektowana szerokość pasów ruchu dla drogi kat. Z -7,0 m jest szerokością maksymalną zgodnie z (Dz.U. Nr 43 poz.430 z 1999 r. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. (Dz. U. z dnia 14 maja 1999 r.) na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 100, poz. 465, Nr 106, poz. 496 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 111, poz. 726 oraz z 1998 r. Nr 22, poz. 118 i Nr 106, poz. 668);
  • znacząca poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego (pod kątem poprawy bezpieczeństwa użytkowników dróg), poprzez zastosowanie rozwiązań inżynieryjnych znacząco zwiększających bezpieczeństwo (dostosowanie parametrów drogi do wymogów i standardów UE, wykonanie nowej i korekta istniejącej organizacji ruchu, budowę nowych chodników i przebudowę istniejących, przebudowa poboczy utwardzonych, budowę i przebudowę zatok autobusowych i pętli, budowę zjazdów do posesji i pól, zastosowanie właściwego oznakowania pionowego i poziomego drogi oraz budowę urządzeń ograniczających prędkość pojazdów na terenach zabudowanych, np.: wydzielenie przejść dla pieszych;
  • ograniczenie i znaczące zmniejszenie wpływu na środowisko naturalne (budowa przepustów dla zwierząt, przebudowa-udrożnienie kanalizacji deszczowej – wykonanie nowych elementów odwodnienia drogi);
  • znaczące korzyści techniczne, ekonomiczne a przede wszystkim społeczne uzyskane w wyniku realizacji projektu dla całego regionu;
  • wysoki poziom ekonomiczności projektu (stosunek przewidzianych do poniesienia nakładów rozumianych jako zasoby finansowe i zasoby ludzkie, do możliwych do uzyskania rezultatów).
 
 
FUNDUSZE EUROPEJSKIE – DLA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego – Instytucja Zarządzająca RPOWP

Metryka strony

Udostępniający: Artur Żuraw Wydział ds. korzystania z programów regionalnych i unijnych

Wytwarzający/odpowiadający: Radosław Łoniewski

Wprowadzający: Radosław Łoniewski

Data wprowadzenia: 2011-07-13

Data modyfikacji: 2013-04-16

Opublikował: Artur Żuraw

Data publikacji: 2011-07-13