Przebudowa drogi wojewodzkiej Nr 671na odcinku Krypno – Tykocin – etap II (m. Tykocin – od mostu do granicy zabudowy w strone m. Stare Jezewo; m. Tykocin – dojazd do mostu od strony Krypna)

 

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2007-2013

 
Projekt Nr WND-RPPD.02.01.01-20-002/10 pn.: PRZEBUDOWA DROGI WOJEWÓDZKIEJ NR 671 NA ODCINKU KRYPNO – TYKOCIN – ETAP II (M. TYKOCIN – OD MOSTU DO GRANICY ZABUDOWY W STRONĘ M. STARE JEŻEWO; M. TYKOCIN – DOJAZD DO MOSTU OD STRONY KRYPNA)
 
Całkowita wartość inwestycji:                                                              13 534 316,05 zł.
Kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego:      13 398 972,87 zł.
(Kwota dofinansowania z budżetu Samorządu Województwa Podlaskiego):        135 343,18 zł.
Beneficjent: WOJEWÓDZTWO PODLASKIE
Podmiot Reprezentujący Beneficjenta: Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku
Okres rzeczowej realizacji Projektu: 12.2010–10.2012
 
 
Przedmiotem analizowanego projektu jest przebudowa i rozbudowa odcinków drogi wojewódzkiej Nr 671 o długości 2,19 km wraz z obiektami inżynierskimi na odcinkach: „Bagno Tykocin” oraz przejście przez miasto Tykocin. Przedsięwzięcie podzielone zostało na dwa odrębne zadania:
  • zadanie I (Bagno Tykocin) – odcinek przejścia przez Bagno Tykocin (istniejący kilometraż od km 62+481 do km około 63+068),
  • zadanie II (m. Tykocin) – odcinek przejścia przez miasto Tykocin (istniejący kilometraż od km 63+321 do km 64+930).
Pierwszy odcinek biegnie od strony Knyszyna w pobliżu zamku Zygmunta Augusta i kończy się na moście na rzece Narew. Za mostem (odcinek przejścia przez m. Tykocin) droga zlokalizowana jest na terenach historycznie ukształtowanego zespołu urbanistycznego i przebiega obok kościoła p.w. Trójcy Przenajświętszej, następnie skręca w prawo, biegnie wzdłuż placu Stefana Czarnieckiego oraz dalej prowadzi ulicami: Złotą i Sokołowską. Odcinek mostu na Narwi jest wyłączony z analizowanej inwestycji – zostanie przebudowany w ramach już realizowanego projektu w ramach RPOWP. Zakres planowanego przedsięwzięcia obejmuje: Zadanie I (Bagno Tykocin): Przewidziano przebudowę drogi po śladzie istniejącym z niewielkimi korektami łuków poziomych, w tym:
  • odbudowę nawierzchni z kostki granitowej,
  • budowę chodników przylegających do jezdni na długości ok. 474 m,
  • budowę umocnionych poboczy na pozostałych odcinkach,
  • budowę 2 przepustów pod koroną drogi z funkcją przejść dla drobnych zwierząt, w tym płazów,
  • budowę kanalizacji deszczowej,
  • przebudowę napowietrznej linii teletechnicznej związaną z przesunięciem jednego słupa,
  • zabezpieczenie urządzeń podziemnych w rejonie korygowanych indywidualnych miejsc dostępu do drogi wojewódzkiej oraz zjazdów publicznych.
Zadanie II (m. Tykocin): Przebudowa drogi od mostu na rzece Narwi do ul. Sokołowskiej (z fragmentem tej ulicy) zostanie wykonana po śladzie istniejących ulic. Przewidziano:
  • zwiększenie szerokości jezdni drogi głównej, korektę łuków poziomych na skrzyżowaniach oraz wydzielenie wysp kanalizujących ruch na skrzyżowaniach z ul. Klasztorną oraz z ul. Holendry,
  • przebudowę chodników wzdłuż istniejącej zabudowy oraz w rejonie Placu Czarnieckiego, oddzielonych od jezdni pasem zieleni,
  • przebudowę placu w rejonie kościoła p.w. Trójcy Przenajświętszej i wydzielenie miejsc parkingowych dla samochodów osobowych,
  • budowę ciągu pieszo-rowerowego wraz z pasem zieleni po stronie lewej – od skrzyżowania z ul. Holendry do końca odcinka,
  • budowę wysp kanalizujących ruch w rejonie skrzyżowania z ul. Klasztorną oraz z ul. Holendry,
  • budowę i przebudowę odcinkowo kanalizacji deszczowej,
  • przebudowę obiektu mostowego na kanale A (rzece Motławce),
  • budowę zatoki do ważenia i kontroli pojazdów wraz z miejscami postojowymi dla Inspekcji Transportu Drogowego i policji,
  • budowę nowych urządzeń infrastruktury oraz przebudowę istniejącej sieci: wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej, teletechnicznej oraz elektroenergetycznej.
Podjęcie inwestycji jest konieczne i uzasadnione ze względu na niskie parametry techniczne i użytkowe istniejącej drogi. Nośność obiektów i konstrukcji nawierzchni jest niewystarczająca i nie odpowiada warunkom technicznym, wymaganym dla drogi klasy „G”. Jezdnia jest zbyt wąska, brakuje poboczy, chodników oraz zatok autobusowych, co w połączeniu z rosnącym natężeniem ruchu sprawia, iż poziom bezpieczeństwa ruchu z roku na rok jest coraz niższy. Z technicznego punktu widzenia konieczność przebudowy jest spowodowana także niedrożnością istniejącego odwodnienia, które nie zapewnia sprawnego odprowadzania wód opadowych z korpusu drogi oraz przyległego terenu i prowadzi do okresowego tworzenia się lokalnych zalewisk. Planowane przedsięwzięcie ma na celu poprawę parametrów istniejącej drogi z przystosowaniem jej (tam gdzie jest to możliwe biorąc pod uwagę istniejące zagospodarowanie) do wymagań dla drogi głównej (G) – poszerzenie jezdni, korektę promieni łuków poziomych, co zapewni poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także przyczyni się do zmniejszenia uciążliwości komunikacyjnych dla mieszkańców. Przewidywane środki łagodzące niekorzystne oddziaływanie drogi na ludzi i środowisko w aspekcie projektowanych zmian powinny wywołać pozytywne skutki również dla środowiska. Realizacja przedsięwzięcia przyczyni się do radykalnej poprawy warunków podróży i bezpieczeństwa użytkowników drogi oraz jakości życia mieszkańców Tykocina. Parametry drogi zostaną doprowadzone do zgodności z wymaganiami dla klasy „G”: jezdnia zostanie poszerzona, wykonane zostaną pobocza gruntowe o wymaganej szerokości, skorygowane zostaną nienormatywne łuki poziome. W Tykocinie wybudowane zostaną chodniki. Konstrukcja nawierzchni zostanie wzmocniona i przystosowana do przenoszenie obciążeń ≥100 kN/oś (nawet do 115kN/oś). Poprawi się klimat akustyczny oraz stan powietrza atmosferycznego (redukcja emisji hałasu i spalin w porównaniu z wariantem bezinwestycyjnym). Na stan środowiska pozytywnie oddziaływać będzie również fakt prawidłowego funkcjonowania odwodnienia drogowego. Omawiany projekt stanowi etap przebudowy drogi wojewódzkiej Nr 671. Przed kilkoma laty w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego zrealizowano zadanie Z/2.20/I/1.1.1/13/04 pn. „Przebudowa drogi wojewódzkiej Nr 671 na odcinku Knyszyn – Krypno”, w ramach którego przebudowano drogę na odcinku od drogi krajowej Nr 65 do końca m. Krypno, z wyłączeniem odcinka w rejonie skrzyżowania z linią kolejową Białystok – Ełk. Zamiarem Beneficjenta jest kontynuowanie przebudowy drogi Nr 671. Aktualnie w ramach RPOWP realizowany jest projekt pt. „Przebudowa drogi wojewódzkiej Nr 671 na odcinku Krypno – Tykocin – etap I (odcinek Krypno – Tykocin, przejazd kolejowy na odcinku Knyszyn – Krypno, remont mostu przez rz. Narew w m. Tykocin)” o szacunkowej wartości 9,4 mln euro. Po jego zakończeniu i zrealizowaniu inwestycji przebudowany zostanie cały odcinek drogi wojewódzkiej począwszy od drogi krajowej Nr 65 do końca zabudowy w Tykocinie.
 
Efektem wykonania inwestycji będzie:
  1. przebudowa wyżej wymienionych elementów tak, aby odpowiadały one wymaganiom technicznym stawianym drodze kategorii wojewódzkiej klasy „G”. W szczególności dotyczy to poszerzenia, poprawy geometrii, nośności istniejącej nawierzchni jezdni (dostosowanie do przenoszenia nacisków wynoszących co najmniej 100–115 kN/oś/pas ruchu) i drogowych obiektów inżynierskich oraz prawidłowego odwodnienia drogi;
  2. poprawa bezpieczeństwa ruchu osiągnięta poprzez poszerzenie jezdni, poprawę równości i szorstkości nawierzchni, korektę profilu podłużnego, wykonanie nawierzchni chodników w terenie zabudowanym wprowadzenie nowej oraz korekty istniejącej organizacji ruchu. Dla celów prawidłowego przygotowania procesu inwestycyjnego rozważono warianty planowanego przedsięwzięcia oraz przeanalizowano alternatywne rozwiązania techniczne.
Efektami bezpośrednimi realizacji projektu będą również:
  • skrócenie czasu podróży na przebudowanym odcinku drogi z 5 minut i 17 sekund do 3 minut i 46 sekund (tj.: o ok. 28,7 %);
  • skrócenie czasu podróży w przewozach pasażerskich;
  • skrócenie czasu podróży w przewozach towarowych;
  • wzmocnienie nawierzchni do nośności ≥ 100 kN/oś (a nawet 115 kN/oś) przez ułożenie nowych warstw bitumicznych;
  • zmniejszenie ryzyka wystąpienia wypadków drogowych;
  • wzrost natężenia ruchu na przedmiotowym odcinku drogi o ponad 8 %;
  • poprawa przejezdności na odcinku przebudowywanej drogi (projektowana szerokość pasów ruchu dla drogi tej kategorii jest szerokością maksymalną zgodnie z (Dz.U. Nr 43 poz.430 z 1999 r. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. (Dz. U. z dnia 14 maja 1999 r.) na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 100, poz. 465, Nr 106, poz. 496 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 111, poz. 726 oraz z 1998 r. Nr 22, poz. 118 i Nr 106, poz. 668);
  • znacząca poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego (pod kątem poprawy bezpieczeństwa użytkowników dróg), poprzez zastosowanie rozwiązań inżynieryjnych znacząco zwiększających bezpieczeństwo (dostosowanie parametrów drogi do wymogów i standardów UE, wykonanie nowej i korekta istniejącej organizacji ruchu, budowę nowych chodników i przebudowę istniejących, przebudowa poboczy utwardzonych, budowę zjazdów do posesji także pól, zastosowanie właściwego oznakowania pionowego i poziomego drogi oraz budowę urządzeń ograniczających prędkość pojazdów na terenach zabudowanych, np.: wydzielenie przejść dla pieszych;
  • ograniczenie i znaczące zmniejszenie wpływu na środowisko naturalne (budowa przepustów dla zwierząt, przebudowa-udrożnienie kanalizacji deszczowej – wykonanie nowych elementów odwodnienia drogi);
  • znaczące korzyści techniczne, ekonomiczne a przede wszystkim społeczne uzyskane w wyniku realizacji projektu dla całego regionu;
  • wysoki poziom ekonomiczności projektu (stosunek przewidzianych do poniesienia nakładów rozumianych jako zasoby finansowe i zasoby ludzkie, do możliwych do uzyskania rezultatów).
 
 
FUNDUSZE EUROPEJSKIE - DLA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego – Instytucja Zarządzająca RPOWP

Metryka strony

Udostępniający: Artur Żuraw Wydział ds. korzystania z programów regionalnych i unijnych

Wytwarzający/odpowiadający: Radosław Łoniewski

Wprowadzający: Radosław Łoniewski

Data wprowadzenia: 2011-07-13

Data modyfikacji: 2013-04-15

Opublikował: Artur Żuraw

Data publikacji: 2011-07-13