Przebudowa drogi wojewodzkiej Nr 671 na odcinku Krypno – Tykocin – etap I (odcinek Krypno – Tykocin, przejazd kolejowy na odcinku Knyszyn – Krypno, remont mostu przez rz. Narew w m. Tykocin)
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2007-2013
Projekt „Przebudowa drogi wojewódzkiej Nr 671 na odcinku Krypno – Tykocin – etap I (odcinek Krypno – Tykocin, przejazd kolejowy na odcinku Knyszyn – Krypno, remont mostu przez rz. Narew w m. Tykocin)” obejmuje remont mostu na Narwi w Tykocinie (km 63+114) oraz przebudowę drogi wojewódzkiej na odcinkach:
- w rejonie przejazdu kolejowego pomiędzy Knyszynem i Krypnem (od km ok. 50+513 do km ok. 50+921,5),
- Krypno – Tykocin od km ok. 53+814 do km ok. 62+539,5.
Projekt będzie realizowany na terenie gmin: Knyszyn (początek odcinka związanego z przejazdem kolejowym do torów), Krypno (odcinek dotyczący przejazdu od torów do końca oraz część odcinka Krypno – Tykocin) oraz Tykocin (część odcinka Krypno – Tykocin, most na Narwi). Podjęcie inwestycji jest konieczne i uzasadnione ze względu na niskie parametry techniczne i użytkowe istniejącej drogi. Nośność obiektów i konstrukcji nawierzchni jest niewystarczająca i nie odpowiada warunkom technicznym, wymaganym dla drogi klasy „G”. Jezdnia jest zbyt wąska, brakuje poboczy, chodników oraz zatok autobusowych, co w połączeniu z rosnącym natężeniem ruchu sprawia, iż poziom bezpieczeństwa ruchu z roku na rok wyraźnie obniża się. Usprawnienie ruchu oraz poprawa poziomu bezpieczeństwa wskazana jest również w rejonie skrzyżowania z linią kolejową Białystok – Ełk, gdzie istniejący kręty przebieg drogi powinien zostać wyprostowany, a sam przejazd przebudowany. Z technicznego punktu widzenia konieczność przebudowy jest spowodowana także niedrożnością istniejącego odwodnienia, które nie zapewnia sprawnego odprowadzania wód opadowych z korpusu drogi oraz przyległego terenu i prowadzi do okresowego tworzenia się lokalnych zalewisk. Konieczność remontu mostu na rzece Narew w Tykocinie uzasadniona jest jego złym stanem technicznym, m.in. licznymi uszkodzeniami podpór, konstrukcji stalowej i dylatacji, powstałymi w wyniku dotychczasowej wieloletniej eksploatacji obiektu. Realizacja przedsięwzięcia przyczyni się do radykalnej poprawy warunków podróży i bezpieczeństwa użytkowników drogi oraz jakości życia mieszkańców miejscowości położonych w jej sąsiedztwie. Parametry drogi zostaną dostosowane do wymagań dla klasy „G”: jezdnia zostanie poszerzona (projektowana szerokość 7,0 m jest maksymalną szerokością dopuszczoną przez przepisy dla tej kategorii), wykonane zostaną pobocza gruntowe o wymaganej szerokości, skorygowane zostaną nienormatywne łuki poziome. Lokalnie wybudowane zostaną chodniki oraz powstaną zatoki autobusowe w miejscach istniejących przystanków PKS. Konstrukcja nawierzchni zostanie wzmocniona i przystosowana do przenoszenie obciążeń ≥100 kN/oś. W miejscowości Zygmunty w rejonie skrzyżowania z drogą powiatową zaplanowano budowę urządzeń ograniczających prędkość przejazdu (wyspy segregujące). Poprawie bezpieczeństwa służyć będzie również budowa zatok autobusowych w miejscach istniejących przystanków PKS. Niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo będzie miała przebudowa drogi w rejonie skrzyżowania z linią kolejową oraz samego przejazdu kolejowego, który zostanie wyposażony w samoczynną sygnalizację dźwiękowo-świetlną z półrogatkami. Obecnie jest on wyposażony jedynie w sygnalizację, bez półrogatek. W miejscowościach poprawi się klimat akustyczny oraz stan powietrza atmosferycznego (redukcja emisji hałasu i spalin w porównaniu z wariantem bezinwestycyjnym). Na stan środowiska pozytywnie oddziaływać będzie również fakt prawidłowego funkcjonowania odwodnienia drogowego w wyniku projektowanej przebudowy przepustów i pogłębienia rowów przydrożnych. Do ochrony wód rzeki Narew oraz obszaru cennego przyrodniczo – doliny Narwi – przyczyni się zaplanowany remont mostu w Tykocinie, w wyniku którego nie zmieni się stan dotychczasowy, faktycznie uniemożliwiający wjazd do tego miasta od strony Knyszyna pojazdów ciężkich o zwiększonych gabarytach (skrajnia pozioma obiektu: 10,75-11,35 m, szerokość jezdni 5,50 m, skrajnia pionowa: 3,70 m).
- poszerzenie jezdni do 7,0 m,
- wzmocnienie nawierzchni do nośności ≥ 100 kN/oś przez ułożenie nowych warstw bitumicznych,
- przebudowę zatok autobusowych,
- przebudowę istniejących oraz budowę nowych chodników,
- przebudowę zjazdów publicznych i indywidualnych z wykonaniem na nich nawierzchni utwardzonej,
- przebudowę i zabezpieczenie urządzeń teletechnicznych,
- wycinkę kolidującego drzewostanu z uwagi na zagrożenie życia i zdrowia uczestników ruchu,
- oczyszczenie, odmulenie oraz udrożnienie istniejących rowów drogowych, a na odcinkach na których rowy zostały zasypane ich odtworzenie,
- przebudowę lub naprawę istniejących przepustów pod drogą główną,
- przebudowę przepustów drogowych pod zjazdami i drogami bocznymi,
- remont mostu przez rz. Narew w m. Tykocin,
- wykonanie nowych elementów odwodnienia drogi.
- przebudowa wyżej wymienionych elementów tak, aby odpowiadały one wymaganiom technicznym stawianym drodze kategorii wojewódzkiej klasy G. W szczególności dotyczy to poszerzenia, poprawy geometrii, nośności istniejącej nawierzchni jezdni (dostosowanie do przenoszenia nacisków wynoszących co najmniej 100 kN/oś/pas ruchu) i drogowych obiektów inżynierskich (dostosowanie do obciążeń klasy „A”) oraz prawidłowego odwodnienia drogi;
- poprawa bezpieczeństwa ruchu osiągnięta poprzez poszerzenie jezdni, poprawę równości i szorstkości nawierzchni, korektę profilu podłużnego, wykonanie nawierzchni chodników w terenie zabudowanym, przebudowę zatok autobusowych oraz wprowadzenie nowej organizacji ruchu.
- skrócenie czasu podróży na przebudowanym odcinku drogi – o ok. 35%;
- skrócenie czasu podróży w przewozach pasażerskich;
- skrócenie czasu podróży w przewozach towarowych;
- wzmocnienie nawierzchni do nośności ≥ 100 kN/oś przez ułożenie nowych warstw bitumicznych;
- zmniejszenie ryzyka wystąpienia wypadków drogowych;
- wzrost natężenia ruchu na przedmiotowym odcinku drogi o ponad 8%;
- poprawa przejezdności na odcinku przebudowywanej drogi (projektowana szerokość pasów ruchu dla drogi kat. Z -7,0 m jest szerokością maksymalną zgodnie z (Dz.U. Nr 43 poz.430 z 1999 r. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. (Dz. U. z dnia 14 maja 1999 r.) na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 100, poz. 465, Nr 106, poz. 496 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 111, poz. 726 oraz z 1998 r. Nr 22, poz. 118 i Nr 106, poz. 668);
- znacząca poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego (pod kątem poprawy bezpieczeństwa użytkowników dróg), poprzez zastosowanie rozwiązań inżynieryjnych znacząco zwiększających bezpieczeństwo (dostosowanie parametrów drogi do wymogów i standardów UE, wykonanie nowej organizacji ruchu, budowę nowych chodników i przebudowę istniejących, przebudowa poboczy utwardzonych, budowę i przebudowę zatok autobusowych, budowę zjazdów do posesji i pól, zastosowanie właściwego oznakowania pionowego i poziomego drogi oraz budowę urządzeń ograniczających prędkość pojazdów na terenach zabudowanych, np.: wydzielenie przejść dla pieszych;
- ograniczenie i znaczące zmniejszenie wpływu na środowisko naturalne (budowa przepustów dla zwierząt, przebudowa-udrożnienie kanalizacji deszczowej – wykonanie nowych elementów odwodnienia drogi);
- znaczące korzyści techniczne, ekonomiczne a przede wszystkim społeczne uzyskane w wyniku realizacji projektu dla całego regionu;
- wysoki poziom ekonomiczności projektu (stosunek przewidzianych do poniesienia nakładów rozumianych jako zasoby finansowe i zasoby ludzkie, do możliwych do uzyskania rezultatów).
Metryka strony