Ostrożany-Siemiatycze – przebudowa drogi wojewódzkiej Nr 690

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2007 - 2013

 

Projekt Nr WND-RPPD.02.01.01-20-002/13 pn.:  

 

Ostrożany-Siemiatycze – przebudowa drogi wojewódzkiej Nr 690

Całkowita wartość inwestycji                                                                                                            60 344 821,10 zł.

Kwota dofinansowania w tym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego                          59 741 372,88 zł.

(Kwota dofinansowania z budżetu Samorządu Województwa Podlaskiego)                                         603 448,22 zł.

Beneficjent:                                                                                                                       WOJEWÓDZTWO PODLASKIE

Podmiot Reprezentujący Beneficjenta                                       Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku

 

Okres rzeczowej realizacji Projektu: 03.2014 – 08.2015

 

Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w województwie podlaskim w powiecie siemiatyckim w gminach: Grodzisk, Drohiczyn, Siemiatycze oraz w mieście Siemiatycze.

Projekt „Ostrożany – Siemiatycze – przebudowa drogi wojewódzkiej Nr 690” obejmuje przebudowę z rozbudową drogi wojewódzkiej wraz z obiektami inżynierskimi i niezbędną infrastrukturą techniczną na odcinku od km 41+650 do km 57+752,67 o długości 16,1 km.

Początek inwestycji zlokalizowany jest w okolicach wsi Ostrożany za istniejącą stacją paliw, przed skrzyżowaniem z droga powiatową Nr 1711B Grodzisk – Drohiczyn. Droga na całym odcinku do Siemiatycz przebiega w terenie o zagospodarowaniu w przeważającej mierze rolniczym, miejscami leśnym, z dala od większych skupisk ludzkich. Koniec przebudowy przyjęto w Siemiatyczach 55 m przed skrzyżowaniem z drogą krajową Nr 19 Białystok – Lublin – końcowy odcinek wyłączono z projektu, ponieważ na obecnym etapie nie jest określony zakres rozbudowy skrzyżowania w ramach drogi krajowej zarządzanej przez GDDKiA O/Białystok.

Poprawie bezpieczeństwa służyć będzie poszerzenie jezdni i wykonanie nowej nawierzchni, wykonanie nowego oznakowania pionowego i poziomego, budowa zatok autobusowych oraz ciągu pieszo-rowerowego, jak też przebudowa skrzyżowań z drogami podporządkowanymi.

Efektem wykonania inwestycji będzie zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej regionu poprzez rozwój infrastruktury transportowej o znaczeniu regionalnym i osiągnięcie celów zbieżnych z celami RPOWP:

• zwiększenie spójności drogi Nr 690 z krajowym systemem transportowym,

• zwiększenie wewnętrznej spójności komunikacyjnej regionu,

• poprawa bezpieczeństwa ruchu.

Ponadto projekt zakłada:

• spadek kosztów ponoszonych przez użytkowników drogi dzięki skróceniu czasu przejazdu,

• dostosowanie drogi do przenoszenia większych obciążeń,

• poprawę warunków życia mieszkańców: wyższy komfort podróży, mniejszy hałas i zanieczyszczenia wzdłuż drogi w porównaniu z wariantem bezinwestycyjnym, podniesienie estetyki drogi,

• zmniejszenie uciążliwości drogi dla środowiska.

Poprawa dostępności obszaru oddziaływania inwestycji zwiększy również mobilność mieszkańców, przyczyni się do wzrostu ich aktywności, także na polu działalności gospodarczej, co w długim horyzoncie czasowym przyczyni się do wzrostu ich zamożności. Zwiększy się także atrakcyjność inwestycyjna terenów wzdłuż drogi.

Efektem wykonania inwestycji będzie również:

1) przebudowa wyżej wymienionych elementów tak, aby odpowiadały one wymaganiom technicznym stawianym drodze tej kategorii. W szczególności dotyczy to poszerzenia, poprawy geometrii, nośności istniejącej nawierzchni jezdni (dostosowanie do przenoszenia nacisków wynoszących co najmniej 115 kN/oś/pas ruchu) i drogowych obiektów inżynierskich oraz prawidłowego odwodnienia drogi;

2) poprawa bezpieczeństwa ruchu osiągnięta poprzez poszerzenie jezdni, poprawę równości i szorstkości nawierzchni, korektę profilu podłużnego, wykonanie nawierzchni chodników w terenie zabudowanym oraz wprowadzenie nowej oraz korekty istniejącej organizacji ruchu.

Efektami bezpośrednimi realizacji projektu będą również:

- skrócenie czasu podróży na przebudowanym odcinku drogi – o 34,0 %;

- skrócenie czasu podróży w przewozach pasażerskich;

- skrócenie czasu podróży w przewozach towarowych;

- wzmocnienie nawierzchni do nośności ≥ 115 kN/oś) przez ułożenie nowych warstw bitumicznych;

- zmniejszenie ryzyka wystąpienia wypadków drogowych;

- wzrost natężenia ruchu na przedmiotowym odcinku drogi o ponad 7,1 %;

- poprawa przejezdności na odcinku przebudowywanej drogi (projektowana szerokość pasów ruchu dla drogi kat. G -7,0 m jest szerokością maksymalną zgodnie z (Dz.U. Nr 43 poz.430 z 1999 r. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. (Dz. U. z dnia 14 maja 1999 r.) na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - prawo budowlane; - znacząca poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego (pod kątem poprawy bezpieczeństwa użytkowników dróg), poprzez zastosowanie rozwiązań inżynieryjnych znacząco zwiększających bezpieczeństwo (dostosowanie parametrów drogi do wymogów i standardów UE, wykonanie nowej i korekta istniejącej organizacji ruchu, budowę nowych chodników i przebudowę istniejących, przebudowa poboczy utwardzonych, budowę i przebudowę zatok autobusowych, budowę zjazdów do posesji i pól, skorygowanie oznakowania pionowego i poziomego drogi oraz budowę urządzeń ograniczających prędkość pojazdów na terenach zabudowanych, np.: wydzielenie przejść dla pieszych;

- ograniczenie i znaczące zmniejszenie wpływu na środowisko naturalne (budowa przepustów dla zwierząt, przebudowa- udrożnienie kanalizacji deszczowej - wykonanie nowych elementów odwodnienia drogi);

- znaczące korzyści techniczne, ekonomiczne (cash-flow dodatni) a przede wszystkim społeczne uzyskane w wyniku realizacji projektu dla całego regionu;

- wysoki poziom ekonomiczności projektu (stosunek przewidzianych do poniesienia nakładów rozumianych jako zasoby finansowe i zasoby ludzkie, do możliwych do uzyskania rezultatów)

Dnia 13 lipca 2015r. wykonawca zakończył roboty związane z przebudową drogi wojewódzkiej Nr 690. Zamawiający uzyskał pozwolenie na użytkowanie obiektu 1 października 2015 r.


FUNDUSZE EUROPEJSKIE - DLA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO

Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego – Instytucja Zarządzająca RPOWP

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Radosław Łoniewski Wydział ds. Korzystania z Programów Regionalnych i Unijnych

Wytwarzający/odpowiadający: Radosław Łoniewski

Wprowadzający: Radosław Łoniewski

Data wprowadzenia: 2014-01-22

Data modyfikacji: 2015-12-07

Opublikował: Artur Żuraw

Data publikacji: 2014-01-22